Tuesday, September 23, 2008

PAKATAN RAKYAT BENCI MELAYU DAN ISLAM


PAKATAN RAKYAT BENCI MELAYU DAN ISLAM



(Gambar: Kenyataan Karpal Singh di Dalam Utusan Malaysia)


Kenyataan Karpal Singh ketika Hadi Awang berangan ingin menjadikan Malaysia sebagai Negara islam jika Pakatan Rakyat mentadbir Malaysia pada satu hari nanti, adakah Malaysia akan jadi negara islam jika di bawah Pakatan Rakyat? Mungkin akan jadi impian yang hangus begitu sahaja.


(Kenyataan Karpal Singh dalam The Star, 5 Mei 2008, muka surat 27). Inilah padahnya bila Anwar bersikap terlalu liberal dan terbuka kepada DAP. Apakah hak Karpal Singh untuk masuk campur dalam urusan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak? Bukankah bidang agama sememangnya di bawah kuasa Sultan? Bila Karpal Singh terlalu masuk campur dalam urusan ini, maka ini jelas menunjukkan bahawa DAP adalah pemegang kuasa sebenar di Perak. PAS hanya menjadi MB pak turut semata mata.


(Gambar: Pada tahun 1990, Karpal sebut lain. Kemudian pada 1999, Karpal sebut lain pula. Sememangnya Karpal memang pandai pusing dan buat “u turn” sama macam Anwar juga).








Pada 18 September, Jawatankuasa Disiplin PKR telah memanggil Zulkifli Nordin (Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu, PKR) kerana terbabit membantah “Forum Memeluk Islam” yang dianjurkan oleh Majlis Peguam. Jawatankuasa Disiplin menyifatkan tindakan Zulkifli Nordin sebagai agresif dan bertentangan dengan pendirian parti. Ini bermaksud PKR membenarkan soal akidah Islam dipersoalkan secara terbuka oleh mana mana pihak?. Cukup terbuka pendirian PKR. Akibatnya Zulkifli Nordin tidak dipanggil lagi menjadi salah seorang dari 9 peguam untuk membela Anwar dalam kes sodomi.





(Gambar: Dengar apa kata DAP mengenai negara Islam cadangan PAS). Apakah ada Jawatankuasa Disiplin Pakatan Rakyat untuk menegur sikap Teresa Kok yang sudah mengaku membantah tulisan jawi? Jawatankuasa Disiplin untuk memanggil Karpal Singh mengapa dia mempertikaikan kuasa Sultan di Perak. Paling tidak dalam Barisan Nasional, Datuk Ahmad Ismail yang dikatakan racist oleh sesetengah pihak sudah pun digantung keahlian selama 3 tahun.


Apakah berani Pakatan Rakyat untuk menggantung keahlian mana-mana ahlinya? Mungkin Zulkifli Nordin akan menjadi mangsa yang pertama akibat mempertahankan agamanya. Ketika bantahan forum tersebut, Zulkifli Nordin telah bertentangan pendapat dengan Latheefa Koya (Peguam Anwar, Ahli Majlis Tertinggi PKR). Orang kedua dan ketiga yang akan kena ialah Mustapa Ali dan Mohd Sabu kerana telah menyindir cita cita Ketua Pakatan Rakyat menjadi PM. Karpal Singh juga yang terlepas. Kalau Mustapa boleh ditegur, apa tidaknya Karpal. Nik Aziz patut tegur Karpal dalam Harakah yang terbaru nanti.


(Utusan Malaysia, mukasurat 4, 14 Mei 2008). Kenyataan Anwar ini seolah-olah menyokong tindakan Karpal Singh ke atas kuasa raja. Apakah pula nasib Karpal Singh? Pada 22 Mei 2008, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, polis telah selesai menjalankan siasatan terhadap Karpal. Pada 5 Jun 2008, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dilaporkan mengarahkan polis membuat siasatan lanjut. Sudah hampir 4 bulan kes ini, apakah beliau akan mengaku mempertikai kuasa Sultan? Dulu, Karpal Singh pernah nyatakan langkah “langkah mayat dulu sebelum buat negara Islam”. Kini, PAS pun sudah jadi terbuka dan boleh berpakat pula dengan DAP semata mata untuk berkongsi kuasa di negara ini. Pendirian ahli ahli PAS bagaimana?
RYAN ISKANDAR
PRESIDEN
Gerakan Belia Melayu Merdeka

No comments: